Vélemények, irodalom

Szia Kati!

Csodálatraméltó vagy. Kiforrott, megérett jógaoktató lett belőled, ami munkád gyümölcse.
Csak így tovább!

Szeretettel ölellek:
A.M.

---------------------------------------------------------------------------

Kedves Kati!

Reggeli órán voltam Nálad és azért írok, mert el szeretném mondani, hogy nagyon kellemes volt az óra.
Jól érzem magam és úgy gondolom megtaláltam azt a jóga oktatást, ami engem érdekel.
Figyelsz ránk, elmondod hogyan kell csinálni az ászanákat és változatosak az óráid (igaz még csak kettőn voltam).

Köszönöm szépen és szép napot kivánok, üdv. V. É.
2011. 03.22.

--------------------------------------------------------------------------------------

…nagyon köszönöm kincset érő friss tanácsaid, és felbecsülhetetlenül értékes, néha két más témájú mondat közt elhangzott tapasztalatod, amit megosztottál velünk a gyerekjóga oktatóin. Isten áldjon érte. S. G. 2011.03.22.

---------------------------------------------------------------------------------------

….Szóval csak tudd, hogy a magok, amiket ültettél a képzésen, kikeltek, szépen lassan növekednek:) – ezúton is hála értük!
M. J. 2011. május 26.

--------------------------------------------------------------------------------------

….Nem akarok nagy szavakat használni, de pontosan három éve hívtalak fel, hogy a jógáról érdeklődjem. Ma úgy gondolom, ez talán a leggyümölcsözőbb telefonbeszélgetés volt az életemben…

SA.

---------------------------------------------------------------------------------------------

….Az óra hatása rám: MEGTISZTULÁS
Nagyon jól esett!!!!!!!!! Köszönöm!!
Köszönöm a szeretetedet, az elkötelezettségedet, hogy odaadod nekem/nekünk minden értékes tudásod!
J.

-------------------------------------------------------------------------

Drága Katikám!

Minden tiszteletem és szeretetem a Tiéd, hogy létrehoztad ezt a tábort. Nagyon sokat adtál, adtatok nekem ez alatt az egy hét alatt. Egyensúlyt, szabadságot testemben, lelkemben. Az utat, hogy hogy ezt a harmóniát minél tovább meg tudjam őrizni. És azt, hogy ez elsősorban rajtam múlik.

Nagyon szépen köszönöm.

Szeretettel:

J.

--------------------------------------------------------------------------------------------

RK: Ki jön férfi jógára?

Válasz:
Drága Richter!

Mivel megjavultak a térdeim, a derekam sem fáj már, és úgy megyek a hegyre, mint a sasmadár, valamint hajlott korom ellenére határozott elképzeléseim vannak a jövőmre nézve, én mindenképpen járnék azokra a péntek esti órákra. Még akkor is, ha betéved egy-két hívatlan, férfikukkoló, jelentős anatómiai eltérésekkel bíró, oldalbordákból feltámasztott egyed.

Tisztelettel: maradok üdvözlettel: minden sorstársamnak kitartást, erős idegrendszert, sok alkoholt, és minimális női csacsogást kívánva:

csg.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BKS Iyengar 50 Arany szútrája:

Jóga oktatóknak

  1. Habár a jógaoktatás csoportban történik, a tanárnak mégis mindenkit egyénnek kell látnia.
  2. A tanárnak mindig látnia kell, hogy a tanítvány lefordítja-e saját testére a tanár által elmondott instrukciókat
  3. Az oktató minősége
  4. A tanár ezerszer magasabb szintű kell, hogy legyen a saját mozdulatában.
  5. A tanárnak gyorsabbnak kell lennie a tanítványnál, hogy kijavítsa annak hibáit.
  6. A tanítás művészetéhez türelemre és toleranciára van szükség.
  7. A tanítványnak valamit magába kell szívnia abból, amit megmutatsz, mutasd meg hát magadon és ismételd többször is, ha szükséges. A tanárnak akár hatszor is meg kell mutatnia, a tanítványnak háromszor megcsinálnia: ez a szeretet.
  8. A prédikáló propagandista, de a tanár vallással bíró személy.
  9. A tanár sosem panaszkodhat a fájdalmairól. Együtt kell élj a fájdalmaiddal.
  10. Ha a tanár nem tud szembenézni egy kis fájdalommal, mit tud tanítani? Ha te magad nem tudod helyesen végezni, másnak sosem fogod tudni megtanítani helyesen. Így hát le kell győznünk a fájdalmat és meg kell tanulnunk helyesen csinálni.
  11. Járjon a tanárság és a tanítványság kéz a kézben.
  12. A szerénységről és a büszkeségről
  13. Légy belül szerény, de mutass erőt kifelé.
  14. Légy szerény belül, de üvölts mint egy oroszlán, amikor tanítasz.
  15. Ha a tanár nem belevaló, nem kérheti tanítványait, hogy legyenek azok.
  16. Légy erős és pozitív a megközelítésedben. Ahogy kétséget mutatsz tanításodban, a kétség magvait hinted el tanítványaidban.
  17. Légy megerősítő tanításod során, hogy bizalmat kelts tanítványaidban. Légy negatív belül, hogy reflektálj a saját munkádra.
  18. Légy extrovertált tanításkor és introvertált gyakorláskor.
  19. 17. Ne kérd tanítványaidat, hogy olyat csináljanak, amitől Te is tartasz.
  20. A tanítványok megközelítéséről
  21. Mivel a tanítványoknak nincs fogalma az ászanákról, úgy kell bemutatnod, hogy fel tudják fogni az érzékeikkel és az elméjükkel, hogy felfogják a gyakorlásukban.
  22. A tanítás művészetében mindig tanulóként kell dolgoznod. A tanárok tanítványaiktól tanulnak, mivel minden tanítvány más és más testben és elmében. A tanár kötelessége, hogy a különböző egyének testének és elméjének egységét segítse elő.
  23. Segítsd elő a tanítványok fejlődését. Építsd őket fizikailag, mentálisan és spirituálisan a saját példád alapján és ne csak puszta szavakkal.
  24. Többet ér néhányat őszintén jól tanítani, mint azzal büszkélkedni, hogy ezreket és ezreket tanítok.
  25. A tanár az, aki lemászik a tanítványok szintjére és aztán lépésről lépésre építi fel őket, hogy elérjék a célt.
  26. Ereszkedj le tanítványaid szintjére és vezesd őket lassan szeretettel és elhivatottsággal, amíg elérik a szintedet.
  27. Az oktató gyakorlásáról
  28. Az az oktató, aki gyakorlás nélkül tanít, erkölcstelen.
  29. Kísérletezz magadon, mérd az előnyöket és hátrányokat. Figyeld, hogy van-e tisztaság a gondolataidban. Aztán vezesd a tanítványaidat.
  30. Tanárként a saját tapasztalatodon dolgozz, a helyesen és a helytelenen, amit gondolsz és amit gondoltál, mielőtt ugyanezt megtanítottad a tanítványaidnak.
  31. A tanároknak sokkal többet kell otthon dolgozniuk, mielőtt tanítanának, mielőtt egy egész órát levezetnének.
  32. Dolgozz saját magadon, otthon csendben, hogy megtaláld, hol követtél el hibákat a saját magyarázatodban vagy a tanítványaid javításában.
  33. Tapasztaljunk magunkon, mielőtt átadnánk tudásunkat, hogy tisztában legyünk, mit is akarunk tanítani.
  34. Azok, akik valamit mondanak és mást csinálnak, nem kapják meg a jóga méltóságát.

    A tanár mint tanuló
  35. Légy oktató a tanítás alatt, de a szíved szívében maradj tanuló. Ez teszi lehetővé, hogy megtanuld a tárgy finomságait.
  36. Szerény kell, hogy légy ahhoz, hogy azt mond, hogy még mindig tanulod a művészetet. Sose mondd, hogy „tanár vagyok, ezért tanítok”. Ez büszkeség.
  37. Próbálj meg új megközelítést minden órán. Habár elég haladó lehetsz a tanulmányaidban, mindig van hely a fejlődésnek.
  38. Minél mélyebben próbálod, annál több friss pont jön napvilágra. Aztán válsz szerény, tiszteletnek örvendő és szerethető tanárrá.
  39. Hibákról és hanyagságról
  40. A tanár, bár elkövet hibát a tanítása során, de nem lehet hanyag vagy érzéketlen. A hanyagság és figyelmetlenség destruktívabb, mint egy súlyos hiba. A hibát az intelligencia hiánya okozza, de a hanyagság és az érzéketlenség tudatos felelőtlenségből fakad. A tanár teljesen és egyedül felelős érte. A hibát ki lehet javítani és meg lehet bocsátani.
  41. A tanításban fellépő hanyagság és érzéketlenség megbocsájthatatlan bűn.
  42. Ha más oktatók követnek el hibát, sosem kiabálok rájuk, de a saját oktató-tanítványaimat sosem engedem ilyen hibákat elkövetni. Nem tévedhetnek és nem lehetnek büszkék.
  43. Ne erőszakold tanítványaidat egy ászanába. Az ászana nem jön erőszakkal. Ha a bőr nagyon kemény, először a mozgást kell megtaláld, hogy a bőr ellágyuljon, aztán kapod az akciót. Az akció akkor történik, amikor a bőr puha lesz. Ahhoz, hogy megtanuld az akciót, mindent puhává kell tégy. Meg kell különböztetned, kinek adsz mozgást és kinek adsz akciót. A bőr a tudás érzéke.
  44. A tanítás művészetéről
  45. Látni művészet. Ki kell fejleszd ezt a művészetet tanításod során.
  46. A testnek meg van a saját intelligenciája, amit Neked, mint tanárnak a felszínre kell hoznod.
  47. A tanításban muszáj, hogy legyen mind kommunikáció, mind közösség. Ha a kommunikáció a jnana (tudás) átadása, a közösség, ami a tanár és a tanítvány egysége, a szeretet útja a tanítványok felé.
  48. A tanítás egy nehéz művészet, de a legnagyobb szolgálat, amit az emberiségnek tudsz nyújtani.A tanítványok kezeléséről
  49. Kezeld tanítványaidat belülről mint Istent, de kívül dirigálj és követelj.
  50. Kívülről a tanárnak rendkívül erősnek kell lennie, de mélyen befogadóvá a tanítványai szükségére. Szolgáld a tanítványokat, akik eljöttek hozzád, mintha az istenit szolgálnád.
  51. Kezeld mások testét szentebben, mint sajátodat. A tanítvány teste nem egy dolog a piacon, ahol azt mondod: „ Rendben, kidobhatom”. A tanítvány sokkal szentebb kell legyen számodra, mint Te magad.
  52. Ha jönnek tanítványok, adj hálát Istennek, hogy küldte őket, hogy tanítsd. Ha nem jönnek, adj hálát Istennek, hogy van időd gyakorolni.
  53. A saját tanításáról
  54. Jógatanárként többet adok mint amennyit veszek. Ez az én etikám és a filozófiám.
  55. Amikor tanítok, teljes mértékben ragaszkodom a tanítványaimhoz, máskor teljesen szenvtelen vagyok.
  56. Ahogy mutatom tanítványaimnak, hogy mit kapok a szádhanámtól, szabad vagyok, üres maradok a fejemben és teli a szívemben, így nincs bűntudatom.
  57. A legjobbat nyújtom a saját szintemen, hogy más embereket inspiráljak  a jóga művészetére és tudományára. Ha a tanítványaim ezt küldetésként veszik fel, akkor ez a művészet sosem fog elhalványulni.